Dersin Adı | Gastronomiye Giriş |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CLM 105 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Olgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, gastronomi tanımı, yemek servisi sistemlerinin tarihini ve gastronomi ile mutfak uygulamalarının diğer alanlarla olan ilişkisini öğrencilere aktarmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders gastronomi tanımı ve tarihsel akış içinde ilişkili olan terimlere dayanmaktadır. Bu derste, mutfak akımlarını ve mutfak hiyerarşisini temel terminoloji ve temel beceriler üzerinden tartışılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş | |
2 | Gastronomi temel tanımı ve gastronomi ile ilişkili terimler | Brillant-Savarin J.A., (2011), The Physiology of Taste : Or Meditations on Transcendental Gastronomy, Meditation 3 on Gastronomy, page 197-210 |
3 | Mutfak akımlarının tarihsel gelişimi | Gilsen W. (2015), Professional Cooking 9th Edition, Chapter 1 History of modern food service p 2-6 |
4 | Sürdürülebilirlik ve gastronomi | Sloan, Philip,Legrand, Willy,Hindley, Clare. (2015) "The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy." Apple Books. pages 765-794 |
5 | Gıda Seçimi | Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, Chapter 1, p 1-22 |
6 | Gıda Değerlendirilmesi | Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, Chapter 2, p 23-30 |
7 | Mutfak organizasyonu | Gilsen W. (2015), Professional Cooking 9th Edition, Chapter 1, The organization of kitchen p 8-11 |
8 | Sanitasyon, Güvenlik ve hijyen | Gilsen W. (2015), Professional Cooking 9th Edition, Chapter 2, Sanitation and Safety, p 15-34 |
9 | Ara sınav | |
10 | Araç ve gereçler | Gilsen W. (2015), Professional Cooking 9th Edition, Chapter 3, Tools and Equipment p 37-59 |
11 | Yemek Hazırlama Temelleri - 1 | Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, Chapter 5, p 99-120 |
12 | Yemek Hazırlama Temelleri - 2 | Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, Chapter 5, p 99-120 |
13 | Gıda Yönetimi | Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, Chapter 6, p 120-130 |
14 | Proje sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Brillant-Savarin J.A., (2011), The Physiology of Taste: Or Meditations on Transcendental Gastronomy ISBN 9780307390370 Gilsen W. (2015), Professional Cooking 9th Edition,Wiley publishing, ISBN 978-1-118-63672-5 Brown A (2011) Understanding Food: Principles and Preparation, 4th edition, Cengage Learning, ISBN 978-0-538-73498-1 Sloan, Philip,Legrand, Willy,Hindley, Clare.(2015) “The Routledge Handbook of Sustainable Food and Gastronomy.” Apple Books.ISBN “978-0-415-70255-3” |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Mhyrvold N, Young C, Bilet M. (2011), Modernist Cuisine, Volume 1-2-3, The Cooking Lab publication, ISBN: 978-0-9827610-0-7 Gillespie, Cailein (2001), European gastronomy into the 21st century, Butterworth-Heinemann, ISBN 0 7506 5267 5 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 7 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 24 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 14 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | |
Final Sınavı | 1 | 28 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | X | ||||
2 | Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir | X | ||||
3 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir | X | ||||
4 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar | X | ||||
5 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır | |||||
6 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır | X | ||||
7 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur | X | ||||
8 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır | |||||
9 | Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | |||||
11 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest